[212] Blog. Pisz, kreuj, zarabiaj
30 lipca 2017Nawet nie próbuję strzelać, czy słyszeliście o Tomku Tomczyku vel. Kominku, czy nie. Teoretycznie powinniście, zwłaszcza, że większość z Was prowadzi blogi. Parę razy jednak już się zdziwiłam, kiedy napisałam o kimś lub o czymś dla mnie oczywistym, ale dla Was nie lub w drugą stronę. Dla tych, którzy nie wiedzą: Tomczyk jest blogerem, który zaczynał lata temu, kiedy blogosfera w Polsce dopiero raczkowała. Po trudnych początkach odniósł sukces i w swoich książkach dzieli się jego „tajemnicą”.
W wielu recenzjach Bloga czytałam, że Tomczyk w swoim pisaniu jest strasznie arogancki. Prawdę mówiąc w ogóle tego nie zauważyłam. Prędzej przypisałabym mu całkiem spore pokłady autoironii niż arogancji, sporo przekonania o własnej wartości i wiedzy, ale tu chyba nie ma się co kłócić – ma do tego pełne prawo. Tomczyk przede wszystkim zwraca uwagę na kwestie myślenia o sobie i swoim blogu. Podkreśla, że dopóki my nie będziemy traktować go poważnie, to nikt nie będzie. Myślę, że właśnie to widać w jego pisaniu – pewność, że ma do powiedzenia coś, czego wielu nie jest w stanie powiedzieć i zarazem przykład jak mówić. A przykładów w książce jest naprawdę wiele i to z dwóch stron: jak postępować i jak nie. Autor przywołuje liczne przykłady znanych blogerów, którzy znaleźli się w sytuacjach typowych dla środowiska – problemy z kampaniami, z początkami, promocją bloga, hejtem – i wyjaśnia w jaki sposób sobie poradzili. Przy czym nie zmusza nikogo do słuchania rad, nie twierdzi też, że to jedyne sposoby. Przeciwnie, podkreśla, że blogosfera stale się zmienia i to co kiedyś działo, dziś niekoniecznie się sprawdzi i jeśli mamy lepsze pomysły, to pewnie takie są.
W trakcie lektury nie mogłam się jednak oprzeć wrażeniu, że książka powinna się nazywać po prostu Zarabiaj, ponieważ właściwie wszystko, o czym autor pisze do tego się sprowadza. Blog, pisanie, kreowanie jest zaledwie tłem i sposobem do celu, który jest jeden: zarobek. Przez to książka niekoniecznie trafi do każdego blogera, raczej do tych, którzy rzeczywiście myślą o komercjalizacji swojego miejsca w sieci. Wiąże się to z określoną wizją świata, w której właściwie każdy ruch powinien być przemyślany pod kątem jego użyteczności krótko- i długoterminowej.
Blog. Pisz, kreuj, zarabiaj nie jest prostą instrukcją, którą należy wypełnić krok po kroku, by zacząć na blogu zarabiać. Jest tylko poradnikiem pozwalającym uniknąć pewnych błędów na początku i po dłuższym czasie blogowania. Przeznaczony raczej dla tych, którzy planują komercjalizację bloga, może zainspirować także tych, którzy na razie nie mają takiego zamiaru. Słowem: wart uwagi.
Autor: Tomek Tomczyk
Tytuł: Blog. Pisz, kreuj, zarabiaj
Wydawnictwo: Zielona Sowa
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 372